تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۲ دی ۱۴۰۲

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی: راهنمای جامع برای پذیرش از دانشگاه ها بدون نمره زبان

واقعیت این است که امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی برای مدارس و حتی برای دانشگاه نیز وجود دارد. کافی است که فرد متقاضی اطلاعات کافی نسبت به شیوه پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های کانادا داشته باشد تا بتواند برای تحصیل بدون نمره زبان در این کشور اقدام نماید. مطالعه راهنمای جامع برای پذیرش از دانشگاه‌ها بدون نمره زبان اطلاعات مناسبی را برای ادامه تحصیل در کانادا ارائه می‌کند.  

رویداد۲۴ بسیاری از افراد که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند، نگران داشتن مدرک زبان انگلیسی خود هستند. برخی از افراد با وجود این که در زبان انگلیسی مهارت دارند، اما به دلایل مختلفی موفق به دریافت مدرک زبان نشده‌اند و به همین منظور، برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های کانادا دچار نگرانی هستند. 

واقعیت این است که امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی برای مدارس و حتی برای دانشگاه نیز وجود دارد. کافی است که فرد متقاضی اطلاعات کافی نسبت به شیوه پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های کانادا داشته باشد تا بتواند برای تحصیل بدون نمره زبان در این کشور اقدام نماید. مطالعه راهنمای جامع برای پذیرش از دانشگاه ها بدون نمره زبان اطلاعات مناسبی را برای ادامه تحصیل در کانادا ارائه می‌کند. 

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی: راهنمای جامع برای پذیرش از دانشگاه ها بدون نمره زبان

پذیرش تحصیلی در کانادا به چه صورت است؟

پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در کانادا به دو صورت دانش‌آموزی و دانشجویی ممکن است. یعنی پذیرش گرفتن از مراکز تحصیلی کانادا منحصر به دانشگاه نشده و می‎توان برای تحصیل در مدارس نیز اقدام نمود. این امر مناسب کسانی است که قصد دارند از مقاطع پایین‌تر وارد سیستم آموزشی کانادا بشوند. در این صورت فرد محصل برای حضور در دوره تحصیلی متناسب اقدام می‌نماید.

ادامه تحصیل دانشجویی نیز بدین صورت است که فردی که دارای مدرک دیپلم یا بالاتر است، برای پذیرش گرفتن از دانشگاه مورد نظرش اقدام نموده و پس از ارائه مدارک لازم و قبولی، در دوره تحصیلی مورد نظرش ثبت نام می‌نماید.  

پذیرش از مدارس کانادا و آزمون تعیین سطح زبان

خبر خوب این که برای پذیرش گرفتن در مقطع دانش‌آموزی از مدارس کانادا، به داشتن مدرک زبان نیاز نیست. زمانی که فرد دانش آموز برای تحصیل در مدارس و به ویژه دبیرستان‌های کانادا اقدام می‌نماید، در یک آزمون تعیین سطح شرکت می‌کند. بدین صورت میزان توانایی و آمادگی زبانی دانش آموزان مورد سنجش قرار می‎گیرد.

در صورتی فرد محصل نیاز به فراگیری بیشتر زبان انگلیسی - یا زبان فرانسوی برای ایالت کبک – داشته باشد، دوره‌های پیش نیاز آموزش زبان انگلیسی برای او برگزار می‌شود تا سطح زبان او با سایر همکلاس‌هایش برابری کند و در درک مفاهیم درسی دچار مشکل نشود. 

پذیرش تحصیلی از کالج و دانشگاه های کانادا

افرادی که قصد اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه را دارند، باید تا حد قابل قبولی به زبان انگلیسی مسلط باشند. البته همواره نیازی به ارائه مدرک زبان برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی وجود ندارد. ممکن است شرایط پیش‌بینی نشده‌ای مانع از شرکت در امتحان آیلتس و نظایر آن شده و فرد متقاضی، مدرک خاصی برای ارائه توانایی‌های زبان خود نداشته باشد.

برای برخی از دانشگاه‌ها داشتن مدرک زبان ضروری است. هنگامی که فرد متقاضی برای تحصیل در یک دانشگاه اقدام کرده و به اصطلاح اپلای می‌نماید، باید به مدارک ضروری و لازم برای درخواستش توجه کند. داشتن مدرک و نمره زبان تعیین شده، شرط اپلای در بعضی از دانشگاه‌ها است. اما برای بعضی از دانشگاه‌ها نیز می‌توان بدون داشتن مدرک زبان اقدام نمود و شرکت در کلاس‌های جبرانی و پیش‌نیاز را جایگزین نمره آیلتس نمود.

مهاجرت تحصیلی و مدرک زبان

هر چند که می‌توان بدون داشتن مدرک زبان برای بعضی از دانشگاه‌ها اقدام نمود اما نباید از اهمیت داشتن مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی غافل شد. نداشتن مدرک زبان باعث می‌شود که فرد متقاضی گزینه‌های محدودتری را برای اپلای پیش رو داشته باشد؛ زیرا همه دانشگاه‌ها امکان درخواست بدون مدرک آیلتس یا معادل آن را به دانشجو نمی‌دهند. 

از سوی دیگر شرکت در کلاس‌های جبرانی و پیش‌نیاز زبان هزینه‌بر است که فرد دانشجو باید هنگام حضور در کشور کانادا آن را تقبل نماید. در صورتی که اگر دانشجو پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به داشتن مدرک زبان مبادرت ورزد، و نمره قابل قبولی کسب نماید، به راحتی می‌تواند برای هر دانشگاهی که دوست دارد، اپلای نماید.  

اهمیت نمره زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا

دانشجو هنگام اپلای برای بسیاری از دانشگاه های کانادا نیاز به سه مدرک مهم دارد که باید آنها را آپلود کرده و به همراه فرم درخواست تحصیلی ارائه نماید تا درخواستش کامل شده و مورد بررسی قرار گیرد. این سه مدرک عبارتند از: مدرک زبان، مدرک فارغ‌التحصیلی از مدرسه یا دانشگاه یعنی دیپلم، مدرک کارشناسی و بالاتر از آن، رزومه و جزئیات مربوط به اطلاعات تحصیلی.

هر دانشگاه با توجه به رتبه، رشته درخواستی و شرایط خودش، نمره متفاوتی را از 5 تا 8 از دانشجو طلب می‌کند. با این همه فراموش نکنید که امکان اخذ پذیرش بدون نمره زبان از بعضی دانشگاه‌های کانادا وجود دارد.   

تاثیر نمره آیلتس در مهاجرت تحصیلی

آیلتس آزمون جامع و معتبری است که تمامی مراکز علمی جهان اعم از دانشگاه‌ها و کالج‌ها آن را قبول دارند. در واقع نباید فراموش کرد که تاثیر نمره آیلتس در مهاجرت و به ویژه مهاجرت تحصیلی تا چه اندازه زیاد است.

هر اندازه که دانشجو نمره آیلتس بالاتری داشته باشد، می‌تواند دانشگاه‌های بهتری با رتبه‌های علمی یا به اصطلاح رنکینگ بالاتر را برای تحصیل انتخاب نموده و هم‌چنین برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی یا فاند و حتی بورسیه اقدام نماید. پس نباید از اهمیت و تاثیر این نمره جادویی برای پذیرش گرفتن غافل شد که سرنوشت فرد متقاضی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

پذیرش از کدام دانشگاه ها بدون نمره زبان ممکن است؟

دانشگاه‌هایی که می‌توان برای تحصیل در آنها بدون نمره زبان اقدام کرد عبارتند از: دانشگاه وینیپگ (University of Winnipeg)، دانشگاه رجینا (University of Regina)، دانشگاه بروک (Brock University)، دانشگاه ساسکچوان (University of Saskatchewan)، دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)، کالج هنرهای کاربردی و تکنولوژی کمبرین (Cambrian College)، کالج هنرهای معاصر و فناوری سنکا (Seneca College)،  دانشگاه کارلتون (Carleton University)، دانشگاه منیتوبا (University of Manitoba)، دانشگاه گوئلف (University of Guelph)، دانشگاه برندون (Brandon University) و  کالج اوکانگان (Okanagan College). 

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی: راهنمای جامع برای پذیرش از دانشگاه ها بدون نمره زبان

شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا بدون مدرک زبان 

اگر قرار باشد که بدون مدرک زبان برای هر یک از این دانشگاه‌های ذکر شده اقدام نمود، باید مدارک دیگری ارائه داد. ویزایی که دانشجو در این صورت دریافت می‌نماید، ویزای کاندیشنال یا مشروط است و دانشجو با تعهد به این که سطح زبان خود را بعدا در کشور کانادا ارتقا داده و به سطح مورد تایید دانشگاه می‌رساند، ویزا دریافت می‎کند.

پس از آن فرد در یکی از کالج‌های کانادا ثبت نام کرده و بایستی حداقل دو ترم در آن تحصیل نماید تا بتواند سطح مورد نظر دانشگاه را به دست آورد. اینگونه امکان پذیرش گرفتن از دانشگاه بدون نمره زبان وجود دارد ولی باید هزینه بیشتری نسبت به وقتی که دانشجو دارای مدرک قابل قبول آیلتس است، بپردازد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی

برای این که فرد متقاضی بتواند بدون مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه پذیرش بگیرد، باید از یکی از کالج‌های کشور کانادا پذیرش دریافت نماید. بنابراین نخست مدارک لازم برای پذیرش گرفتن از کالج را ارائه می‌دهد. البته این مدارک با مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه شباهت دارد. 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از کالج

مدارک تحصیلی مقاطع پیشین مانند دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و... به همراه ریز نمرات آنها، رزومه تحصیلی، انگیزه‌نامه تحصیلی، توصیه‌نامه از اساتید معتبر و برجسته دانشگاه های ایران، گواهی‌های مرتبط با رشته و چکیده انگلیسی پایان‌نامه ارشد (برای مقطع دکتری). بدین صورت اخذ پذیرش از برخی از دانشگاه های کانادا بدون نمره زبان ممکن خواهد بود.

نظرات شما